13.8.11

Leon de Winter over Islam"debat"

In Elsevier van 6 augustus schrijft Leon de Winter onder de kop "Schofterig antwoord", dat de linkse media na het bloedbad van Breivik direct in de aanval gingen om het islamdebat te smoren. Is er wel sprake van een islamdebat in Nederland, dat kan je je als eerste afvragen. Voor een debat gelden regels en eenzijdig gescheld op alle tekortkomingen van de Islam en de Moslims is naar mijn mening geen debat. Dan noemt de Winter deze schreeuwers bovendien 'critici van de politieke Islam'. Iemand die vrouwen in boerka 'tuig' noemt (nog zwak in vergelijking met andere gehanteerde termen zoals 'varkens') is niet met politiek bezig, noch met politieke Islam (wat dit ook mag inhouden?), maar met regelrechte rassen- en/of godsdiensthaat.



        De Winter noemt Breivik, zoals velen dat doen, een psychopaat en vergelijkt hem met de Palestijnse psychopatische zelfmoordenaars, die hun omstanders met zich meetrekken in de dood. Een Israëlisch meisje heeft dezelfde menselijkheid als een Noors meisje. Absoluut, maar het verschil ligt hem wel degelijk in het feit, dat Palestijnen zich in totaal andere omstandigheden bevinden dan een Breivik, die vrij over de hele wereld kon reizen en kon zeggen en schrijven wat hij wil(de) en niet behoort tot een volk, dat generaties lang in een hoek wordt gedreven (lees vooral eens: "Fuck Israel. Fuck Hamas. Fuck Fatah. Fuck UN. Fuck UNRWA. Fuck USA!" http://post.thing.net/node/3275).
        Leon de Winter is in alles 'half'. Onze wetenschappelijke vooruitgang maakte het ons mogelijk natuur en kosmos te observeren en te begrijpen. Op zoek naar de waarheid, en niet alleen die van de kerk. Hiermee verklaart hij waarom er in de Arabisch-islamitische wereld zoveel armoede en achterlijkheid is.  Leuke stelling met een kern van waarheid, maar hoe zit het met de achterlijkheid in de westerse wereld? Hoeveel armoede is er nog steeds in landen als de VS, een land waarin bovendien de stelling 'Ieder voor zich en God voor ons allen'  tot wet is verheven. En veel PVVers mogen dan wellicht geen geloof meer aanhangen, maar hun politieke keuze getuigt niet van enige intelligentie.
        Ook aan het feit dat in veel Islamitische landen sprake is van een dictatuur gaat de Winter voorbij. Stelselmatige onderdrukking is nou niet bepaald de wijze waarop een volk zich kan ontwikkelen. En deze onderdrukking heeft ook weer niets te maken met geloof, maar alles met macht, want er zijn vele dictaturen in de wereld, waar godsdienst geen rol van belang speelt, zelfs eerder atheïsme. De grap is zelfs, dat de discussie over de multiculturele samenlevingen in het westen juist wordt gevoerd op basis van godsdiensten en niet, zoals zou moeten, over de werkelijke problematiek als acceptatie en integratie. En dat in landen, waar een godsdienstvrijheid heerst. Op deze manier jaag je iedereen tegen je in het harnas en creëer je juist een vorm van extremisme.
        Dan zegt de Winter nog, dat samenlevingen, gebaseerd op westerse normen en waarden meestal leefbaarder, rijker en gezonder zijn, dan samenlevingen die op andere normen en waarden zijn gebouwd. Misschien kunnen we, afgezien van de al genoemde dictatuur, ook nog kijken naar klimatologische omstandigheden, naar (burger)oorlogen, naar uitbuiting van de westerse wereld, naar erfenissen van de koloniale tijd en nog zoveel meer.



        Juist in armoede zullen mensen houvast hebben aan een geloof, dat geldt niet alleen voor de Arabische/Afrikaanse/Aziatische wereld, maar ook voor die van Latijns Amerika (Katholicisme). En juist als men ver van huis is, zal een geloof veiligheid bieden in een vreemde wereld.
        De nagedachtenis aan de slachtoffers van Breivik wordt niet geperverteerd door mensen die het multiculturele debat verafschuwen, zoals de Winter meent dat links Nederland doet, integendeel. Het debat is welkom, maar niet het ongenuanceerde gescheld van mensen, die de helft of nog minder van de werkelijkheid zien, die Marokkanen allen over één kam scheren, die geloofsovertuigingen per definitie als achterlijk bestempelen. Dan gaan we terug in een tijd, dat alleen de Ariër recht had op bestaan. Dan doen we dat, wat we juist veroordelen.

No comments:

Post a Comment