13.2.12

Multiculturele Rijkdom

Tussen het journaal van 8 uur en mijn favoriete CSI op RTL4 zie ik altijd een paar minuten GTST. Langer dan die paar minuten hou ik dat niet vol, want in die 'tijden' bestaan alleen maar jonge, strakke mensen met de megaproblemen van doorleefde senioren. Grieks drama ten top op Nederlands polderniveau.
        Wat me wel blij maakt zijn de mooie gekleurde gezichten, die zo nu en dan voorbij schuiven. Vanavond sloot de aflevering met een still (zo heet dat toch?) van een paar prachtige Turkse ogen, die van Toprak Yalciner. Alleen de naam al! Niet Mirthe, Lieke, Yvonne of Sanne, maar Toprak!


        Meer voorbeelden? Ramin Feiz (Spangas) en Dilan Yurdakul (ook GTST). Mooie mensen, mooie kleuren, tot de verbeelding sprekende namen, en dat allemaal in dit Nederlandse moeras, te bereiken zonder ticket richting ver, zonder paspoort...Ik moet ineens denken aan Maria Callas, Amalia Rodrigues of Irene Pappas. Die waren niet Nederlands, maar het had gekund, toch?


        Dát is nou de rijkdom van ons land. Al die verschillende kleuren, geloven, smaken (ga eens naar de oosterse markt in Beverwijk en geniet van de geuren en kleuren), sferen...Laat niemand ons dat ooit afnemen.


        En natuurlijk blijven deze mooie acteurs niet eeuwig jong, maar dan hoop ik taferelen als bovenstaande in Nederland tegen te komen.

No comments:

Post a Comment