17.8.11

Weg met parabenen, immunofortis, hydra IQ...

'Danone haalt de gezondheidsclaim voor Immunofortis van de site' lees ik op www.evmi.nl, als ik zoek naar de term 'Immunofortis'. Ik wilde toch eens weten wat dat nou precies is. Het blijkt een mix van prebiotische vezels te zijn, die dus blijkt niet te doen, wat Danone beweerde. Had ik anders verwacht? Nee, helemaal niet.
        Ik ga naar 'parabenen': stoffen verwant aan benzoëzuur, gebruikt als conserveringsmiddel. Bij ratten veroorzaakt inname een verlaagde spermaproductie, sommige mensen beweren dat het kankerverwekkend kan zijn, maar uit allerlei onderzoeken is dat niet gebleken. Nergens staat, dat parabenen je huid mooier of strakker maken, wel kunnen zij een allergische reactie veroorzaken, met name op de beschadigde huid.
        Aluminiumzout? Een zout dat de uitmonding van de zweetklieren beschadigt, waardoor men minder zweet. Alcohol laat de openingen samentrekken, waardoor het minder zweten slechts van korte duur is.
        Nou, dat weten we dan. Internet is goed voor bijna alles! Niet voor 'heractiverende microcapsules' (Rexona) en 'hydra IQ' (Nivea). En ook de waterlelies in de vorm van inlegkruisjes (Aldays) kon ik bij geen tuincentrum vinden. Leek me ontzettend leuk in onze vijver. En stel dat je zelf inlegkruisjes kunt kweken, dat scheelt een boel geld! Maar ik zoek verder, net als naar de bijpassende strandstoel, gemaakt van een mega inlegkruis en de iets kleinere parasol.
        Wat bezielt de mens, dat hij/zij zich door middel van reclames zo infantiel laat benaderen door bedrijven? Hebben wij dan geen enkele eigenwaarde? Kennelijk niet. Het ene bedrijf strooit met termen, die de consument niets zeggen, het andere verzint een stof die niet bestaat, het derde vindt blauw menstruatiebloed uit... Neem de Nutricia reclame: een peuter stopt het lepeltje van een ander kind in de mond en de moeder kijkt er vol afgrijzen naar. Dan komt immunofortis en het kind heeft plots een blauwe aura om zich heen. Geen bacterie of bacil kan het kind nog deren. En welk merk zeep heeft nu een bewegingssensor, waardoor je de 'vieze' pomp niet meer hoeft aan te raken? Ben ik vergeten.
        Mal eigenlijk, dat er geen reclame gemaakt wordt voor bacteriën en bacillen. Voor zover ik weet zijn die juist verantwoordelijk voor de opbouw van ons immuunsysteem. Hoe meer je ervan binnen krijgt, hoe beter je lichaam ertegen wordt beschermd. Als een kind in de zandbak speelt en aan zijn handen likt, of uit zijn neus eet, dan maakt niemand zich er druk om, maar gaan we aan tafel, dan moeten ineens de handen worden ontsmet.
        Ik vroeg mijn dochter van drie eens, hoe ze aan de kauwgom kwam die ze kauwde. Die had ze van de straat gekrabd! Ze leeft nog steeds.
        In de vorige eeuw kwam Polio ineens erg veel voor in de VS. Grootscheeps onderzoek wees uiteindelijk uit, dat de oorzaak met name lag in een verminderde weerstand door overmatige hygiëne.

No comments:

Post a Comment