30.10.12

Advocaten!


Wij moeten vooral niet denken, dat de hele advocatuur niet deugt. Om dat kracht bij te zetten, is Moszkowicz uit zijn ambt gezet. Kijk eens, wil de Orde van Advocaten daarmee aangeven, zo streng zijn we nou! Dat wil nog niet zeggen dat de straf daadwerkelijk wordt opgelegd, want in hoger beroep kan hier nog van worden afgeweken. En ik schat in, dat dat wel eens het geval zal zijn.
   Ik heb in mijn leven met zes advocaten (m/v) van doen gehad en zal ze hier even voorstellen:
   Advocate 1 was die van mijn schoonzusje. Zij ging scheiden en kreeg van haar man geen voorlopige voorzieningen/alimentatie, omdat hij vond, dat ze met een vriend samenwoonde. Dat was niet waar, want ze logeerde bij mij (en haar broer). Toen dat door de rechter was vastgelegd, moest haar nog-niet-ex alsnog de alimentatie betalen. Dat werd 60.000 gulden. Omdat ze de in de tussentijd genoten bijstandsuitkering moest terugbetalen, werd dit op een 'derde rekening'  gestort en moest dit bedrag door haar advocate rechtstreeks worden overgemaakt naar die bijstand. Dat deed de advocate niet. Zij stortte 40.000 gulden en stortte de rest van het bedrag, 20.000 gulden, op haar eigen rekening, om haar rekeningen te innen. Mijn schoonzusje bleef met een schuld van 20.000 gulden aan de bijstand zitten, die direct moest worden betaald. De advocate, met wie ze een afbetalingsregeling had, liet niets meer van zich horen. Mijn schoonzusje overleed nog voor haar definitieve scheiding aan borstkanker.
   Advocaat 2 kregen we via de KvK. Voor het pand, waarin ons restaurant was gevestigd, werd zowel huur als pacht betaald. Die pacht was voor 'verbouwingen tot casco levering'. De advocaat adviseerde ons, om maar eens te stoppen met die pachtbetalingen, want die waren nergens op gebaseerd en bovendien mocht het geen pacht genoemd worden. Ruim een jaar later stelde de rechter, dat die pacht wel degelijk betaald moest worden en kregen we ineens een bedrag van rond de 175.000 gulden voor onze kiezen. Direct betalen.
   Advocate 3 had ik nodig voor mijn scheiding. Eerst gaf ze me het advies om zelf geen scheiding aan te vragen, omdat ik sterker zou staan als mijn man dat zou doen. Toen die ineens de helft aan zijn gezin ging betalen en ik in zware nood kwam, eiste ik voorlopige voorzieningen. Ze rekende uit hoeveel dat moest zijn en stuurde een brief naar de advocaat van de tegenpartij. Ik hoorde niets meer. Steeds als ik ernaar vroeg, antwoordde ze, dat die andere advocaat niet antwoordde. Na een jaar zat ik zwaar in de schulden en maakte mijn post niet meer open. Ik leende geld van mijn moeder. Na nog meer grove fouten stapte ik over op een andere advocaat. Meerdere klachten bij de deken van advocaten werden geseponeerd.


   Advocaat 4, die de scheiding van haar over zou nemen, rekende voor de kennismakingsgesprek 327 euro. Toen ik zoals gevraagd het hele verhaal op papier had gezet, alsmede mijn eisen en wensen, kreeg ik geen enkele reactie. Na een maand belde ik maar eens. Advocaatje leefde nog, maar zei dat hij voorlopig nog geen tijd had en dat hij niet had toegezegd dat hij de zaak op zich zou nemen. Ik stond met stomheid geslagen.
   Advocate 5 nam de scheiding over, maar vergat een gezamenlijk krediet, dat ik had afgelost, in de echtscheiding op te nemen. Ook vergat ze, dat ik recht had op kinderalimentatie gedurende drieënhalf  jaar. Dat kostte me 18.500 euro. 
   Advocate 6 nam het laatste staartje van de scheiding over en stond Ernst bij, die inmiddels door mijn ex ook was gedagvaard voor allerlei onzin. Voor haar maak ik graag reclame. Fenna Teuben van Parmentier en Oass advocaten in Haarlem. En wat betreft de kosten: die gaan absoluut voor de baat uit, dat kan ik garanderen.

No comments:

Post a Comment