15.10.12
Foppen, sinds 1918
'Foppen kan zich opmaken voor mogelijk honderden schadeclaims' schrijft mijn krant en directeur IJsbrand Velzeboer van Scienta Nova voegt daarbij: "Het is maar te hopen, dat Foppen een goede aansprakelijkheidsverzekering heeft." Met deze teksten is genoeg duidelijk, dat Nederland weer een schuldige moet aanwijzen, in dit geval voor de salmonella Thompson besmetting via zalm. De letselschade advocaten staan te trappelen! En ongetwijfeld zullen veel doorloopslachtoffers het wel zien zitten, om hun diarree om te zetten in euro's.
Het is de mentaliteit van een kleinzielige burgerij. Een uit de VS overgewaaid fenomeen: alles wat een ander mij aandoet, hoe onbedoeld ook, moet ik bestraffen. Alles en iedereen dient perfect te zijn en is dat niet zo, dan slaan we daar munt uit. Maar hoe perfect zijn deze mensen zelf? Wat is het gevolg van deze zielige vertoning?
"De toekomst van het familiebedrijf ziet er zwart uit, zelfs in het beste geval (...)," zegt Velzeboer. En daar kan iedereen zich wel iets bij voorstellen. Nekken die ondernemer! Stort hem in de afgrond van ellende! Het maakt niet uit, dat wij al bijna honderd jaar (opgericht in 1918) producten van Foppen heerlijk hebben verorberd zonder enige buikloop. Deze week ging het mis en dus zal hij bloeden!
Als voorbeeld wordt de schade genoemd, de bijvoorbeeld een zelfstandig ondernemer kan hebben geleden, omdat hij een paar dagen niet kon werken. Ach ja, en als er een flinke griep over het land waait, dan klagen we die griep aan, of de wind, kan ook, of de persoon die je besmet heeft, kan ook. Maar u begrijpt wel wat ik bedoel.
Massa's vakantiegangers komen terug met verhalen over het ijsje, dat ze niet hadden moeten eten: een flinke buikloop. Veel mensen kwamen terug uit verre landen met ernstiger aandoeningen. Allemaal vrijwillig opgelopen in landen, waarvan je weet dat het met de hygiëne niet geweldig is gesteld en dat er ziektes rondwaren, die ons doen sidderen. Maar in ons eigen Nederland is dat volledig uit den boze. Want daar dient alles altijd en overal perfect te zijn.
Perfectie bestaat niet, en misschien nog minder als je die gestrest nastreeft. Bedrijven als Foppen doen hun uiterste best om goede producten op de markt te brengen. Misschien kan je over smaak twisten, maar niet over het feit, dat ieder bedrijf niet zit te wachten op dit soort heisa. En ja, dan faal je een keer, of was het die ene uitzaaiing die niet op de scan te zien was? Wie zal het zeggen. Eén ding weet ik zeker: Foppen heeft geen salmonella aan zijn vis toegevoegd om consumentje te pesten. En daar gaat het nou juist om.
Mensen maken fouten en systemen maken fouten, maar zolang er geen sprake is van opzet of van grof falen, dan kan mens of systeem daarvoor niet aansprakelijk worden gesteld. Wij verwachten in dit kleinzielige land, dat er nooit iets mis gaat, maar dat gebeurt wel. Er gaan dingen mis, ook in ons kleine persoonlijke leven. Of mag u wel falen en de rest van de wereld niet?
Voordat u gaat aanklagen, dient u te beseffen, wat u doet. U vernielt een onderneming, met alle gevolgen van dien. Is uw diaree u dat waard? Dan bent u zieker in uw hoofd dan in uw buik. Zaken als deze horen bij het leven. We worden ziek en soms gaan we er aan dood. Oh ja, en dood gaan we sowieso. Hein kan je trouwens niet aanklagen!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment