27.10.12

Bravo Boele!


Rien Floris verwoordt het geweldig in zijn 'Webwinkelen' (gekleurd, IJC 26/10/12). We maken ons bijna allemaal schuldig aan de ondergang van de Lange Nieuw. Hij koopt kleding via internet, mijn man cd's bij Bol, ik boeken en software en zelfs één keer Ahhhhh...(sorry), maar mijn buurvrouwen doen nog meer internet aankopen, want ik ben bijna wekelijks opslagplaats voor hun dozen, tot ze uit hun werk komen. Tot tv's aan toe.
   De winkeliers zelf doen ook mee aan de ondergang. Tijdens een bijeenkomst op de Kennermerlaan, met als doel te kijken hoe daar de klandizie kon worden verbeterd, vertelde de straatcoach van de Haarlemmerdijk in Amsterdam  (of in ieder geval had de vrouw een beroep met ongeveer die benaming), dat vooral winkeliers iets moesten doen aan hun uitstraling. Gezelligheid in een winkelstraat begint bij de gevels, bij de inrichting van etalages de aankleding van de zaak, maar ook met exclusiviteit. Dat ontbreekt er behoorlijk aan in IJmuiden. In Velsen is eigenlijk alleen de Hoofdstraat in Santpoort-Noord een uitzondering.


   En tot zover kwam ik gisteren met dit geschrijf. Andere verplichtingen. De zaterdagochtend begint voor mij met een nest op de bank, tussen drie hondjes in, een beker melk en de krant. In de IJmond van het IJC tref ik de column van Bart Boele over de leegloop van winkels in IJmuiden. Ik hoef niet meer verder te schrijven, want hij slaat de spijker op de kop. Beter kan ik het niet. Dus: IJmuider Courant, zaterdag 27 oktober 2012, IJmond 2. Een beetje overvloedig, want wie weet nou niet, waar Boele's column staat?
   Zo'n coach voor een winkelstraat of centrum is zo'n gek idee nog niet, dat heeft de Haarlemmerdijk inmiddels dik bewezen. Je kan een projectontwikkelaar wel aan het werk zetten, maar als panden onbetaalbaar worden voor de kleine middenstander, dan blijven ze leeg. V&D zal namelijk pas terugkomen, als er wat te verdienen valt en dat zullen de huidige ondernemers voor elkaar moeten krijgen. In samenwerking met de gemeente? Ja! Want die gemeente heeft een visie en die gemeente wil 5 miljoen opzij leggen voor die visie. Daarin past een mannetje of vrouwtje (fte behoor ik dat in vakjargon te noemen), die zich met de uitstraling van het huidige winkelgebied van IJmuiden bezig houdt. Die kennis van zaken heeft en adviseert.

No comments:

Post a Comment