6.4.12

Slechthorend raadslid

Deze heb ik al, dus daar word ik niet wijzer van
Het is een vreemde functie, raadslid. Je bent niet in dienst van de gemeente en bent dus geen ambtenaar, maar een soort zelfstandige. Wel krijg je van de gemeente een vergoeding voor het werk dat je doet. Ook ben je niet in dienst van de partij, die je vertegenwoordigt. Deze betaalt je niet voor je diensten. Deze moet je zelf betalen voor je diensten. Op de keper beschouwd toch wel redelijk idioot, want als raadslid sta je dicht bij de burger en probeert voor deze partij 'reclame' te maken. Wil je dat goed doen en een cursus voor het een of ander volgen, dat moet dit meestal ook nog worden betaald. Het lijkt een soort omgekeerde wereld.
        Nou maakt het me allemaal niet uit, want ik ben vooral raadslid (geworden, gekozen) omdat ik graag werk en een soort 'goed doel' voor ogen moet hebben. Zo werkte ik vroeger bij PLAN, heel iets anders dan stofzuigers verkopen. Oh ja, soms wil ik dat hoofd wel eens op non-actief zetten en lekker ramen lappen, maar lang houd ik dat ook niet vol.

Charmantste oplossing (inclusief facelift)
        Maar... ik begin steeds dover te worden. Vergaderingen via de microfoons kan ik volgen, ofschoon ik het verschil niet meer hoor tussen PVM en PWN (best belangrijk om te weten of het over het museum gaat of over onze watervoorziening), maar worden er geen microfoons gebruikt, dan heb ik een heus probleem. De vele gesprekken na vergaderingen en bijeenkomsten (die soms bijna belangrijker zijn dan de vergaderingen zelf) zijn voor mij nog nauwelijks te volgen. Ik knik maar wat, of ik moet me afzonderen om geen flaters te slaan. Soms, als ik een wijze inbreng heb tijdens een gesprek, blijkt een ander dat al te hebben gezegd en staat iedereen me wazig aan te kijken. Telkens vragen wat iemand zegt, als je het de tweede keer nog niet verstaat, sla je op den duur maar over.
         Op naar Schoonderberg. Duur, die hoortoestellen! Op naar de KNO arts: 'Krijg je vergoed!' Hoi, terug naar Schoonderberg: 'Krijg je niet vergoed via je verzekering, maar misschien via het UWV. Nodig? Een werkgevers verklaring. Oei, wie is dat? Heb ik niet! Schoonderberg: 'Die moet je wel hebben, anders kan je 't schudden.' Ik probeer het toch maar aan te vragen, want je weet maar nooit. Ik zou niet weten waar ik € 2500 vandaan moet halen voor beter horen.

Ook een optie

No comments:

Post a Comment