7.4.12

Boele Beu 3



Even voor de duidelijkheid een stukje reactie op mijn eerste 'Boele Beu': "Journalisten en lezers hebben vice versa de vrijheid om "onwaarheden" (er is verschil tussen column en verslaglegging) aan de kaak te stellen. Ik zelf kan enorm genieten van het "uitvergroten" van, en de spot, waarmee columnisten in de verschillende dag- en weekbladen de waan van de dag te lijf gaan."
     Oké, dus ik moet Boeles verslaglegging serieus nemen, maar zijn column met een grote korrel zout lezen, de humor ervan inzien en de uitvergroting waarderen. Vreemd dan, dat dezelfde Boele erop heeft gewacht tot een aantal partijen naar aanleiding van zijn columns nu 'eindelijk eens' vragen stellen aan het College. Huh? Dat doe je toch niet over uitlatingen in een column? Die kan je toch niet serieus nemen? Dat was toch uitvergroot, de spot drijven met? Ik mocht toch ook geen kritiek hebben op zijn geschrijf, want dan ontging mij het doel daarvan? Maar positief reageren met serieuze vragen aan het college mag dus wel. Het is kennelijk maar hoe het uitkomt.
     Ik wil best wel vragen stellen over de gang van zaken bij de sociale dienst Velsen, maar dan moet ik daar toch een zeer goede reden voor hebben en behalve via de columns van Boele is mij niets ter ore gekomen over alle zaken die hij noemt. Geen ambtenaar heeft mij benaderd, geen burger heeft mij via de normale wegen op de hoogte gesteld van misstanden (Boele is ook burger). In tegendeel, van één ambtenaar hebben wij (in privésfeer) juist het tegenovergestelde vernomen. Is er dus wel 'stront aan de knikker'?
     Ja, dat er met uitkeringen gefraudeerd wordt in Nederland weten we al jaar en dag. De uitvoering en controlerende taken liggen echter bij de sociale dienst zelf. 
En natuurlijk kunnen er vragen worden gesteld aan de hand van signalen van betrokkenen, maar zoals ik al zei, als die er niet zijn, wordt dat moeilijk. Behalve dat Boele zijn kritiek uit via zijn column, worden er geen achtergronden, geen bronnen en geen feiten vermeld en ik kom geen namen tegen. Is er sprake van een klokkenluider? Ik zou het niet weten. Op basis van dergelijke informatie is het redelijk zot om vragen aan het college te stellen. Dát is kip-zonder-kop politiek.
     Vervolgens geeft Boele in zijn column van vandaag een basislesje lokale politiek. Redelijke onderschatting van zijn lezers (eerste regel: schat je lezer niet dom in). Vervolgens verwijt hij de vijf coalitiepartijen het college de hand boven het hoofd te houden. Ach ja, we zijn immers geen coalitie aangegaan, om deze om zeep te helpen. Ook de wethouders die wij als partijen hebben geleverd, zijn naar onze smaak, anders hadden we voor andere gekozen.
     Vervolgens vliegen de one-liners je om de oren: - GroenLinks en het CDA willen ten koste van alles hun wethouders beschermen. Ik zou niet weten voor wat die moeten worden beschermd en zeker niet te koste waarvan. Come to the point, Boele! - D66Velsen is het braafste jongetje van de klas. Doet er alles aan om B&W te ondersteunen, inclusief het creatief interpreteren van eigen uitgangspunten. Nou, vertel! Kom met een voorbeeld. - De PvdA had de leidinggevende rol van de VVD moeten overnemen, en dat op basis van het feit, dat Boele de fractievoorzitter van de VVD niet ziet zitten. Maar zegt hij: 'de PvdA loop als een kip-zonder-kop achter de VVD aan. Niet bepaald mijn indruk, Boele, maar kom met feiten, zou ik zeggen. - De huidige collegepartijen doen niets. Waarop baseer je dat, Bart? En wat moet er dan gebeuren, wat er niet gebeurt? Vertel, leg uit!




'Kom niet aan Boele, dat is heiligschennis!' kreeg ik als reactie op mijn eerste 'Boele Beu'. Nooit geweten, dat de man ooit heilig is verklaard, behalve dan wellicht door zichzelf en een aantal lezers. Waar het op neer komt: Heb het lef niet, om kritiek op hem te hebben! Nou staat Boele zelf niet achter deze stelling, want ik ben hem sindsdien al enkele malen tegengekomen en hij vindt de discussie zeer vermakelijk, maar zijn lezers wil ik er toch op wijzen, dat iedere criticus kritiek terug kan verwachten. En zeker als je je zo verlaagd, dat je een fractievoorzitter 'Juffrouw Ooievaar' gaat noemen. Dan komen we terug op het niveau 'Mevrouw de Kip' (ja, ik). Ordinair gescheld van zeer laag allooi en dan nog op de 'man', terwijl zij een partij vertegenwoordigt.
     Stel, morgen is er een ander college en zijn er andere coalitiepartijen. Loopt de politiek dan allemaal wél op rolletjes? Is een college dan ineens perfect? Ik liep al met die vraag rond na de goedkeuring van de jaarrekening en de begroting.  Een ander college moet het doen met hetzelfde ambtenaren bestand, met dezelfde accountant, die de cijfers goedkeurt. Het enige wat eventueel verandert zijn politieke keuzes. Maar ook dat college zal moeten bezuinigen, ook dat college zal keuzes moeten maken, waar sommige inwoners van Velsen zich in kunnen vinden en anderen zich van zullen afkeren.
     Kritiek is een groot goed, als er andere mogelijkheden of oplossingen zouden zijn, maar als een college geen keus heeft, dan zal je kritiek moeten omzetten in begrip, ook al is het zuur. Domweg schijten op alles, zonder ook maar met een alternatief te komen, heeft geen enkele zin. En domweg schijten, zonder te zeggen waarop je nou eigenlijk schijt, is nog kwalijker.


Deze derde 'Boele Beu' zal ongetwijfeld niet de laatste zijn. De eerste jaren als raadslid heb ik met opengevallen bek zijn columns gelezen. Inmiddels pik ik het niet langer, dat het college en de raad zo onheus bejegend worden. Bart Boele is iemand die, met populaire one-liners zonder bodem, een groep lezers wil verkopen, dat de politiek een verdorven, schlemiel zooitje is: de lezers die roepen, dat het politici alleen maar gaat om het pluche, of dat partijen nooit hun 'beloften' nakomen. Partijen 'beloven' niets. Partijen hebben wensen en ideeën, die zij graag ten uitvoer zouden willen brengen, maar om dat te doen heb je genoeg stemmen nodig, ook van andere partijen, of geld, om maar eens iets te noemen. Mijn hemel, is het nog steeds niet tot iedereen doorgedrongen, dat we in een democratie leven? Je stemt op een partij, omdat je hoopt dat die iets voor elkaar zal krijgen, maar niemand kan dat garanderen.

No comments:

Post a Comment