18.7.12

Enige zegen van de evolutie: de Paracetamol

In Beieren zijn zijn ze het zat om te betalen voor de arme buren. In Jemen eten ze alles. In Israël is de Kadima-partij alweer uit de coalitie gestapt. Zomaar drie koppen uit mijn ochtendkrant, die me triggeren. Ze bevestigen gedachten, laat ik het zo zeggen.


     Schreef ik eerder niet over de politiek in Israël, die geen verkiezingen nodig blijkt te hebben om kabinetten samen te stellen of te ontbinden? Mijn mening wordt vandaag weer bevestigd. Als de wetgeving omtrent de dienstplicht voor orthodoxe joden en Palestijnen is geklaard, dan is de kans groot dat Kadima zich weer aansluit bij de coalitie. Ik vind dat wel een handige politiek. Voordeel ervan is, dat dure verkiezingen overbodig worden. Voor de politiek zelf is er nog een voordeel: je hoeft geen enkele rekening meer met je burgers te houden. Volgens mij heette dat dictatuur.


     In Duitsland geldt de Länderfinanzausgleich. Rijke deelstaten moeten aan het eind van het begrotingsjaar geld afstaan aan de arme deelstaten, omdat de wet voorschrijft, dat iedereen in Duitsland recht heeft op gelijke levensomstandigheden. Dat is een nobel streven, zou je denken, maar Beieren wil niet meebetalen aan de armeren. Sissi, de Beierse keizerin van Oostenrijk, zal zich waarschijnlijk omdraaien in haar graf. In Nederland zijn er mensen, die ontwikkelingshulp de nek willen omdraaien. In Duitsland dus nu al de ausgleich voor het eigen volk. Eigen? Zijn de Ossies nog wel eigen? Hoe zat dat dan met al die families die werden gescheiden door het prikkeldraad? Dan hadden ze maar niet achter die muur moeten blijven wonen en zich moeten laten doodschieten tijdens een vlucht.
     In Jemen hangt het vlees, vol vliegen, aan een haak in de winkel. Als wij het eten, worden we doodziek. Zo ook van het softijs uit een kar, die waarschijnlijk nooit wordt schoongemaakt. Maar als in Jemen de Nederlandse voedselveiligheidsregels zouden gelden, zouden de Jemenieten honger lijden, schrijft verslaggever Reem Kramer, die kennelijk voor het eerst een arm land bezocht. Omdraaien kan je het ook, Reem: als in Nederland geen voedselveiligheidseisen zouden gelden, zouden we in het buitenland niet ziek worden. Het is maar hoe je het bekijkt. Onze neus doet al lang zijn werk niet meer. Wij kijken op de houdbaarheidsdatum en gooien en masse eten weg, waar een Jemeniet een moord voor zou doen. Wij krijgen de kans niet meer enige natuurlijke weerstand op te bouwen, want wij geloven dat de lichtblauwe halo van Nutricia onze baby's sterk zal maken en dat antibacteriële zeep voor onzichtbare bedreigingen (uit een fles met sensor, want zelfs de zeepfles zelf is te vies om aan te raken) onze kinderen zal vrijwaren van ziekten. Dom, dommer, domst. De Jemeniet wordt niet ziek, Reem, omdat hij gewend is aan die bacteriën! Wij worden steeds zwakker van al die rottige Nederlandse regeltjes.




     Mensen zijn wonderlijke wezens. Dat komt waarschijnlijk, omdat onze hersenstam al zo ontzettend oud is (van toen we nog apen waren). In die hersenstam zitten zaken opgeslagen, die ons nog steeds als zoogdier laten functioneren en dat instinct is meestal sterker dan verstand. Een zoogdier ramt er met gemak op los, als hij met een lege maag eten ziet, maar met een volle maag doet hij daar geen moeite voor. Een mens daarentegen wil altijd meer, en ramt er het liefst voortdurend op los, om maar niets tekort te komen. Dat beperkt zich niet meer tot eten. Tegenwoordig is dat 'je iPhone of je leven!' Maar als we ons instinct keihard nodig hebben, die neus bijvoorbeeld, dan laten we het afweten en gooien we braaf ons eten weg op basis van een datum.
     De intelligentie, die ons door de evolutie is gegeven, heeft onze hersenstam niet aangetast of aangepast. Wij zijn nog volkomen oer, maar dan helaas vaak zonder reden. Het gaat zelfs verder, is dat je niet opgevallen? Rijke vrienden lenen nooit iets uit en geven altijd de lulligste cadeautjes. Hoe rijker, hoe gieriger.
     Met macht is het hetzelfde. Hoe meer macht een mens heeft, hoe vuiler hij wordt. Politici kunnen altijd wel plausibele argumenten vinden. Ze zijn niet voor niets politici. En zijn argumenten niet genoeg, dan is er altijd nog een leger. Maar ook het merendeel van de burgers is ervan overtuigd, dat men moet afblijven van zijn verworvenheden. Daarmee zijn wij nog steeds die apen van weleer, de alfa mannetjes voorop. Voor een werkelijk beschaafde wereld moeten wij van een aantal funeste instincten af. En daar zijn vast nog miljoenen jaren evolutie voor nodig.




     Ik betreur het ten zeerste, dat ik geen aap meer ben. In dit leven moet ik veel, wat ik verafschuw. Al die zaken die specifiek horen bij het leven van een mens. Als aap had ik nu in een boom gehangen, misschien op mijn leeftijd nog met een kind aan de borst, verwekt door de nieuwe alfa vent in mijn leven. Ik had er niet bij stilgestaan of ik daar te oud voor was, had geen moment gedacht de handjes van mijn koter wel of niet te moeten wassen en van luiers, rekeningen, stofzuigers en computers had ik nog nooit gehoord. Ik zou redelijk onbezorgd mijn leven hebben geleefd en geen moment wakker hebben gelegen van de dood, die ooit zou volgen, simpelweg omdat ik daar niet over na kon denken.
     Wat is nou het goede van de evolutie? Ik kan niets noemen. Het blijft volkomen leeg in mijn hoofd. Iedere menselijke verworvenheid is gebaseerd op overheersing, op macht, op het leven van de mens zelf, maar niet op enige verbetering van zijn soort. Integendeel. Minder dan ooit kunnen we omgaan met de natuur en met elkaar. Minder dan ooit zijn we in staat om gezond te leven en meer dan ooit bedreigen we ons eigen leefgebied. Onze intelligentie heeft ons doen vervuilen en ons egoïsme weigert in te grijpen. Wij willen al maar langer blijven leven, maar vergeten ondertussen om te leven of krijgen er de kans niet voor. Nog even en al onze natuur staat in potten op een balkon, omdat we onszelf hebben opgestapeld (wellicht instinctief de boom in?). Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?
     Het is goed dat ik hiervan hoofdpijn krijg. Hij is er toch, de enige zegen van de evolutie: de paracetamol. Ook goed voor een aap met borstontsteking.

No comments:

Post a Comment