23.7.12

Doorn op de weg

Als u naar Artis wilt, wilt u dan zo vriendelijk zijn niet via Halfweg te rijden? Dat is namelijk de gemeente Haarlemmerliede-Spaarnwoude, dat u het weet. En woont u in Haarlem, dan niet via Overveen naar Zandvoort graag, want dat is de gemeente Bloemendaal. Wilt u van de zomer een weekje naar het Landal Greenpark op Texel, dan moet u Den Helder absoluut mijden, denk daaraan.


     Een voorstander van een toekomstig Landal Greenpark in Spaarnwoude ben ik niet echt. Dat komt omdat ik het stuk natuur dat het Fort Benoorden Spaarndam omgeeft, erg mooi vind. En groen vullen met huisjes, hoe mooi het ook gedaan zou worden, vind ik zonde. Natuurlijk zitten er ook andere kanten aan het verhaal, maar de belichting daarvan gaat u maar bij de partijen halen, die voorstander zijn. Ik ga deze hier niet promoten, dan maak ik het u te makkelijk.
     Dat het park er komt is eigenlijk wel een feit, want vrijwel alle bezwaren weet het bestuur van recreatieschap Spaarnwoude op te lossen. Daarbij heeft de raad van Velsen het plan aangenomen en dus heb ik als politicus geen reden meer om op de barricaden te springen. Je moet reëel zijn: de democratie heeft gesproken. Hooguit kan ik nu, als het de raad wordt voorgelegd, nog meebepalen dat er geen al te gekke dingen gebeuren.


     Een van de minder gekke dingen aan dit park is, dat er te zijner tijd mensen met auto's naar toe en van weg moeten kunnen. Jawel, want zonder die mensen hoef je ook het park niet te bouwen. Omdat de gemeente Haarlem tegen de bouw van het park is en op de barricaden argumenten nodig heeft om te schreeuwen, heeft de Haarlemse wethouder Rob van Doorn besloten, dat zijn gemeente het verkeer naar en van het te bouwen Landal park niet over Haarlemse wegen wil laten rijden. Aan de grens van Haarlem moet je dus misschien eerdaags door een soort douane, om aan te geven wat je reisdoel is. Is dat de zwarte markt in Beverwijk, dan mag je door, maar is dat Landal Greenparks, dan moet je


rechtsomkeer. En stel dat je niet kan aantonen waar je heen wilt, wat dan? Ik zie het helemaal voor me. Huilende kinderen achterin, hond laat scheetjes van de spanning, mamma helemaal in de stress omdat de parkwinkel zo sluit, pa bezweet de auto kerend, wat nooit lukt als er een douanier naar je staat te kijken.
     Ik stel voor dat wij Velsenaren de Haarlemmers, die met de boot naar Newcastle willen, bij Santpoort-Zuid in een fuik laten rijden om ze naar Zandvoort te sturen, waar ze vervolgens per (nog op te richten) pendelboot naar het DFDS Seaways schip kunnen worden vervoerd. En dan geen voet op de kade! De Denen hijsen ze wel uit de pendel. Volgende zaak is wel, hoe ze in 's hemelsnaam door de gemeente Bloemendaal komen, maar dat lossen ze zelf maar op.


     Hoe klein kan je denken? Nou, zo klein kan je denken.
Vraagje aan Ernst: Kan die lightrail van jou niet een ommetje Landal maken of zat dat al op de route? En nog iets: Als die er ooit komt, dan mogen er toch zeker geen Haarlemmers in hè, of wat?

No comments:

Post a Comment