30.3.12

Het Stel

In de politiek blijven veel zaken je achtervolgen. Waar in het privéleven strepen getrokken worden onder gebeurtenissen en ruzies worden beslecht, blijven in de politiek allerlei gebeurtenissen een voortdurende rol spelen en worden deze te kust en te keur weer opgerakeld als dat even zo uitkomt.
        Zo zijn Ernst en ik 'Het Stel'. Door enig toeval zijn wij samen in de fractie van GroenLinks terecht gekomen en omdat wij een echtpaar zijn is men van mening, dat wij als 'Stel' een onwerkbaar blok voor andere fractiegenoten vormen. Mensen die mij privé kennen zullen nu hard gaan lachen, want die weten, dat mijn mening door niemand, ook niet (of misschien juist niet) door een echtgenoot zomaar beïnvloedbaar is. Om mijn mening te veranderen heeft een ieder veel doorzettingsvermogen nodig. En daarbij heb ik geen enkele moeite om het niet met mijn echtgenoot eens te zijn. Daar heb ik zomaar een goed conflict voor over. Gelukkig kunnen wij tijdens zo'n conflict met alle gemak overschakelen naar ons privéleven en gezellig hand in hand in slaap vallen.
        Er zijn legio echtparen die samenwerken, in een eigen bedrijf bijvoorbeeld. Over deze echtparen hoor ik dergelijke dingen niet zeggen. Waarom dan toch wel in de politiek? Nou gewoon, in de politiek tracht je iemand te pakken op zwakke punten en zo'n van de doorsnee afwijkende situatie is smullen. Daar is vast iets mis, of dat functioneert vast niet.


        Nou, laat ik de goegemeente dan maar eens uit haar droom wakker schudden: Ernst en ik kunnen zwaarder tegen elkaar tekeer gaan dan andere politici, want wij hoeven ons niet druk te maken over zaken als beledigen of kwetsen, die een breuk tot gevolg zou kunnen hebben. Wij nemen het niet persoonlijk op, omdat we van elkaar houden. Wij weten dat het allemaal alleen maar over die politiek gaat en niet over de personen die wij zijn.
       Juist daarom zijn wij een fractie, waarin iedereen gelijkwaardig is en waar geen sprake is van omzichtige diplomatie, achterklap of kwetsbaarheid, want onze fractiegenoten hebben dezelfde vrijheid. Het gevolg daarvan is respect voor elkaar en helderheid, maar ook intense vriendschap.
       Met deze kennis van zaken in uw hoofd, kunt u de volgende blog waarschijnlijk beter volgen.

No comments:

Post a Comment