5.9.11

De wereld draait weer!


Het was afzien deze zomer. Normaal zitten we 's avond in de tuin te genieten van een glas wijn en een witbier of, als het echt warm is, veel mojito's. Wordt het wat kil, dan steken we een vuur aan en slapen een paar uur later in de rook, die steevast niet naar het zuiden maar naar het noorden wenst te waaien.
        Abnormaal zitten we in de zomer binnen tv te kijken en drinken hete bouillon of thee. We hebben heel veel bouillon gedronken deze zomer en ontzettend veel tv gekeken. Wij konden de energie niet opbrengen om de klei van laarzen en schoenen af te halen na een bezoek aan Dutch Valley of een wandeling met de honden. En wij zijn volkomen afgestompt door BNers en C films. Wij functioneren nauwelijks nog. Dat bewees Ernst vanmiddag tragisch door de hogedrukspuit een uur lang op één tegel te richten. 'Hij was erg groen', was zijn enige excuus. Hij vroeg mij aan het eind van de middag, wat ik sinds twee uur onder zijn bureau deed. 'De kabels poetsen'.
        Om zes uur weer 'Huizenjacht', minder leuk dan 'Van huis tot thuis', maar beter dan 'verbouwing in 60 minuten', weer slechter dan 'De grote verbouwing'. Je moet wat. Uitgerekend als ik op de aardappels moet letten hoor ik een bekend deuntje. Het zal toch niet...? Nee toch? Dat kan toch niet...? Maar JAWEL! Het is  'De wereld draait door'! Wouw, te gek, cool, en nou sta ik te koken, gvd dwdd! Het kan me niet schelen dat hij honger heeft, had hij maar niet zo lang op die tegel moeten spuiten. Ik zet het gas laag en plof op de bank. Het is weer écht winter. Niet alleen het weer, maar ook de tv doet weer mee.
Matthijs van Nieuwkerk

        Vier schrijvers, mens-erger-je-niet-jan-mulder en natuurlijk ragebol Matthijs praten over het bezoek van twintig schrijvers aan China. Was dat goed of fout? Wat kan mij dat schelen (ik denk goed), maar het is vooral goed dat ze erover praten. Eindelijk weer eens een beetje reuring op die kast. Eindelijk weer eens wat inhoud, eindelijk weer eens gezonde ergernis en gepassioneerde gasten, debielen, intellectuelen en een gapend publiek (al dan niet van interesse). Wat heb ik de winter gemist! Maar de kans dat die komt is vrij groot, toch? Of steekt CO2 daar ook een stokje voor en wordt het mojito's drinken in december?

No comments:

Post a Comment