1.8.12

Mojito


Het was weer mojito tijd, vonden mijn overburen ad hoc. Mijn man antwoordde wat vreemd, dat hij aan mij zou vragen of ik wat voelde voor de uitnodiging. Onzin van de eerste orde natuurlijk, want ik heb nog nooit zo'n uitnodiging afgeslagen. Of het nu regent of dat de mussen dood uit de hemel vallen, ik ben altijd in voor zo'n feestje. Mojito's drink je buiten, in de tuin en gezien ons klimaat kan je geen gelegenheid voorbij laten gaan. Buurvrouw en ik verbouwen met name voor dit doel onze eigen mint. Dat is er in vele soorten en wij zijn er nog niet helemaal uit, welke zich het beste leent voor de mojito. Misschien wel de Marokkaanse, die ik laatst bij Global Gardens kocht, maar die moet nog even groter groeien.


     De mojito is in het begin van deze eeuw tot mij gekomen, toen mijn ex Fidèl, een cocktailbar opende. Alle zoete combinaties van dranken en fruit konden mij niet charmeren, maar de mojito bracht me uiteindelijk zelfs op Cuba. Och ja, op Cuba, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. In de tijd dat de film Soi Cuba werd gemaakt kon een Nederlander daar alleen van dromen. Als er een land is, waar de geschiedenis op straat ligt, dan is het wel daar. Zou je dan ook verwachten dat ze op Cuba een traditionele wijze hebben om de mojito te bereiden, dat is absoluut niet het geval. Ieder café, iedere bar, ieder restaurant maakt het drankje weer anders. Soms donderen ze snel alle ingrediënten bij elkaar in een plastic bekertje, de andere keer krijg je een uitgebalanceerde samenstelling voor je neus. Smaken doet de mojito altijd, zelfs uit plastic.


     Aan de mojito hangt geen vaste kleur en niet een 'hoe het moet', alleen de ingrediënten staan vast:
        Bruisend bronwater (Spa rood)
        Witte rum (liefst jonge Havana)
        Rietsuiker (of suikerwater)
        Mint
        Limoen
        IJs (crushed of blokjes)
En hoe hij smaakt, hangt af van wat je zelf lekker vindt: zoet, sterk, zuur, het maakt niet uit. Een ding is wel belangrijk: als je je ogen dicht doet, moet er in ieder geval een Havannees terrasje verschijnen en hoor je Cubaanse muziek. Gebeurt dat niet, dan zit er teveel Spa in.

No comments:

Post a Comment