21.7.11

Een handvol

Op de voorpagina van mijn krant een stukje over een man in Heeze, die voor een weddenschap met een kunstpenis door de plaats fietste. Of dat nou lollig is of niet laat ik terzijde. Veel grappiger is wel de journalist, die schrijft dat er 'ongeveer een handvol meldingen' bij de politie binnen kwamen. Het zou een geweldige inspiratie zijn geweest voor schrijver Jan Hanlo (1912-1969), die ooit het woord 'narcisme' ontleedde, tot de essentie ervan, 'narme', overbleef.
        Hoe groot of klein, hoe zwaar of licht is een melding? Ik heb geen idee. Is een handvol meldingen veel of weinig? Wanneer is een hand vol met meldingen? Als deze is afgestreken, of als er geen meldingen meer bij kunnen en de eerstvolgende eraf zou vallen? Nog veel moeilijker vind ik het om te bepalen, wanneer een hand ongeveer vol is. Hoe bewijs je dat? Zouden er nog tien of twintig bij kunnen, of misschien slechts twee? Zou het kunnen, dat meldingen indeuken als er veel op elkaar liggen? En blijven de meldingen in dat geval wel heel? Het mag immers niet ten koste van de meldingen gaan. Ook de onderste meldingen moeten behouden blijven. Hoe ziet een melding er eigenlijk uit? Kan je de echte melding onderscheiden van de valse melding door kleur of grootte? Zijn ze rond of zijn het dobbelsteentjes? Zit er in het woord  mel-ding een aanwijzing? Mel staat niet in het woordenboek. Misschien is het dialect en weet de journalist wat het betekent. Mij doet het denken aan iets kledderigs. Dat wil zeggen dat er niet veel mel-dingen in een hand kunnen. Misschien weet jij hoe een mel-ding eruit ziet?

No comments:

Post a Comment