26.3.14

De grootste blunder

Ik ben niet zo'n twitteraar, maar vanavond geniet ik er enorm van. Via Friso Bos ontvang ik het nieuws, dat Wim Westerman tijdens de eerste coalitiebespreking uitvoerig heeft verhaald over mij. Friso schreef: ...heeft getracht Reina de Haan door het slijk te halen...Wim Westerman heeft genoeg psychologische kennis om te bepalen, dat ik in de peuterfase ben blijven steken. Verder zou hij in vergaderingen al hebben gemerkt, dat ik vaak fysiek bedreigend kan zijn. Ik moest zo lachen (Ernst ook)! Stelde mij al voor hoe ik tijdens de vergaderingen direct begon te meppen, als iets me niet zinde...Wim heeft medelijden met me. Dat is lief, dat heb ik verdiend, met name door zijn toedoen, maar dat begrijpt hij niet.
   Toen de uitslag van de verkiezingen door Franc werden omgeroepen en GroenLinks aan bod kwam, applaudiseerde ik als enige ontzettend enthousiast, immers: GroenLinks was van nul zetels naar een zetel gegaan! Natuurlijk was dat de reden niet, maar je klapt alleen voor winst, niet voor verlies. Ik had dus het recht. Mijn werkelijke reden: Wim dacht wel drie of vier zetels te krijgen. Hij kreeg er een. Zelfs die had hij niet verdiend, maar goed.
   Een half uurtje later liep ik op hem toe, gaf hem een bemoedigend schouderklopje en vroeg hem, of hij niet wist, dat je altijd zelf in de kuil valt die je voor een ander graaft. Hij spuwde 'Wat zeg je? Wat zeg je?' naar me en kneep me heel hard in mijn bovenarm (jawel, blauwe plek! Kan ik nog een zaak van maken). Hij spuwde verder 'Verwijder je, verwijder je!' Ik liep rustig weg en stak een middelvinger op met de woorden 'Fuck you Westerman'. Dat had hij weer verdiend. Ja, we zijn allebei nog steeds razend op die ontzettende walgelijke egotripper. 't Zal wel eens slijten.
   De tweets van vanavond helpen daar enorm aan mee. Wim werd tijdens zijn slijkverhaal onderbroken door de voorzitter en liep kwaad de vergadering uit. Wat er allemaal over hem de ronde doet op de sociale media dat weet hij niet. Hij wilde er nooit aan, ofschoon hij een FB pagina schijnt te hebben. Hij heeft ook nooit een blog van ons gelezen. Hij was helemaal niet geïnteresseerd in ons, in anderen, alleen in zichzelf.
   Ik heb ook wel was psychologie gelezen en nu Wim zich op dat niveau uitlaat over mij, vind ik dat hij een koekje van eigen deeg mag hebben. De man is nooit getrouwd geweest, heeft geen kinderen, was ooit onderwijzer en is daar op hoger niveau mee doorgegaan. Kortom, iedereen waarmee hij te maken had, moest altijd naar hem luisteren. Hij kan er dan ook niets aan doen, dat hij eeuwig door leutert, altijd over hetzelfde. Herhaling na herhaling. Dat doen onderwijzers, jaar in jaar uit. Bovendien schrijft hij er ook nog boeken over. Dat is voor het publiek, dat hij mondeling niet kan bereiken. Hij denkt veel te weten over onderwijs, maar hier op de bank vertelde hij ooit, dat het onderwijs sinds vele decennia niet slechter is geworden. Alle voorbeelden en feiten ten spijt, hij bleef het ontkennen. Als hij zelf kinderen of kleinkinderen had gehad, dan had hij geweten, dat zoiets als Frans er vroeger in werd gedreund, maar dat kinderen tegenwoordig nog maar drie woorden Frans spreken na drie jaar onderricht. Dan had hij geweten, dat de HAVO tegenwoordig gelijk staat aan het vroegere MAVO niveau.
   Dat hij nooit een weerwoord heeft gehad, in zijn huis nooit een vrouw is tegengekomen die kritiek op hem had, zich nooit aan samenwonen heeft hoeven aanpassen, dat is bijzonder goed merkbaar. Hij duldt geen tegenspraak. Ook niet in de politiek. Daar kan de man natuurlijk niets aan doen, heb melij, maar daardoor gaat het dualisme in de lokale politiek wel compleet verloren. Verder worden mensen in zijn situatie erg narcistisch. Ze dulden alleen maar mensen om zich heen die ja en amen knikken. Iedere ander wordt direct uit de vriendenkring geflikkerd. Contact wordt verbroken zodra de narcist tegengas ruikt. Het tegengas van Ernst en mij was teveel van het goede. Tot het laatste moment heeft Wim net gedaan alsof hij het met ons eens was en op het laatste moment heeft hij zijn web gesponnen. Dan heb je alleen nog een paar domoren nodig, die erin vliegen: het bestuur en een paar leden, die zelf ook wel raadslidje wilden spelen. Ellebogen zogezegd. 17 Vragen aan het bestuur, waarop je toch een zinnig antwoord verwacht, bleven onbeantwoord met 'jammer dat je er zo over denkt' en een ander bestuurslid zei: 'ik heb me ervan gedistantieerd, want ik wilde geen ruzie.' Tsja, waarvoor zit je dan in een bestuur? Om je neus te drukken als je iets moet doen, iets moet regelen?
   Maar terug naar Westerman, een einzelgänger. Hij heeft geen gevoel voor mensen. Dat bewees hij met het afbranden van Beryl Dreijer van Forza tijdens een debat. Hij heeft privé contact met haar, maar op de bühne maakt hij haar ineens af, niet fatsoenlijk, maar volkomen onfatsoenlijk. Zoiets doe je als normaal mens toch niet? Je zit vier jaar lang bij iemand op de bank gezellig wijn te drinken en ineens maakt je je gastvrouw en -heer uit voor onbenullen en haal je ze door het slijk. Zoiets doe je toch niet als normaal mens. En dan al die kritiek, die haat, die hij in de afgelopen vier jaar de wereld in heeft gegooid, hier op dezelfde bank: dikke konten van raadsvrouwen, domme wethouders, leeghoofden, misdadigers, racisten, maffiosi...je kon het zo gek niet verzinnen. Maakte niet uit of het coalitie of oppositie was, iedereen ging door het slijk, net als ik nu. Alleen Wim zelf was fantastisch.
   Zijn fractie informeerde hij half of onjuist over zijn eigen voortgang in dossiers, met gevolg dat wij amper een stap konden zetten, alsmaar te horen kregen, dat het 'volgende week' was opgelost. Altijd met zoveel woorden, dat je door de woorden de inhoud niet meer kon vinden. Want lullen kan hij als de beste.
   Zielige man, die Westerman. Maar ik heb geen melij met hem. Dat heb ik wel gehad. Ooit. Toen dacht ik dat hij dat beetje extra aandacht wel kon gebruiken. Toen dacht ik, dat de man het op prijs stelde, dat wij hem telkens weer uitnodigden. Toen dacht ik, dat hij een goeie vent was. Ik heb me wel vaker behoorlijk vergist in mensen, maar dit is wel de grootste blunder die ik ooit heb begaan in mijn leven. Hoed u voor Westerman.

No comments:

Post a Comment