28.1.12

Boerkaverbod, de morele dictatuur

Mijn antwoord op een blog van Ernst (ernstmer.blogspot.com):


Paternalisme van de overheid, dat geen halt toe te roepen lijkt te zijn. We worden geperst in het pak van een modelburger, gaan terug naar moralisme uit vroeger tijden, dat niet door de wet maar door kerken werd opgedrongen. Nu moet de wet de moraal van het geloof met haar eigen middelen bestrijden.
    Waar is het liberalisme van de VVD? Het begon met de autogordel (wie zich dood wil rijden, rijde zich dood), rookverbod (wie zich dood wil roken, roke zich dood), vetverbod (wie zich vet wil mesten, meste zich vet). Er komt geen einde aan. Wanneer komt er een verbod op minirokken, topless zonnen in je achtertuin? Overdreven? Niet als de gedoogpartner de volgende keer de SGP is. Stop de grillen en grollen van politieke partijen, stop het paternalisme, stop het populisme, stop de angst voor de bekrompen burger, voor de haters, voor de moralisten, de populisten!!
    Vanaf nu sta ik met sluier, sigaret en wijn op deze en andere sites, omdat ik MIJN vrijheid, om te zijn wie ik ben, wil tonen. Omdat ik respect heb voor wat anderen denken, voelen en vinden te moeten doen. Omdat ik begrijp dat iemand zich niet voor zijn lol dik eet. Omdat ik weet, dat een boerka in bepaalde gevallen  een vrouw meer vrijheid geeft dan beperkingen. Omdat ik vind, dat ik niet mag oordelen over de keuzes van andere mensen. Omdat een overheid respect moet hebben voor al haar burgers. Omdat vrijheid geen grenzen kent, behalve die van criminaliteit. Omdat fatsoen voor de één een blote buik met piercings inhoudt en voor de ander het dragen van een boerka. Omdat ik niet terug wil in de tijd, waarin een paar individuen bepaalden, wat fatsoen was, waar tolerantie ophield. Ik wens niet te leven in een morele dictatuur!
    Wij verwijten Islamitische landen de sharia te respecteren, maar wij zijn niet anders, als wij onze westerse normen en waarden (hoe fatsoenlijk zijn die?) opdringen aan anders denkenden. Dit gedrag ondermijnt de democratie, de vrijheid van meningsuiting en die van het individu. Niet verboden en beperkingen, maar alleen de vrijheid van meningsuiting kan zorgen voor toenadering, acceptatie en begrip.
Iyi Aksamlar!

No comments:

Post a Comment