29.10.11

Mauro


Ik lees kranten en kijk naar nieuws en achtergronden op de televisie. Dat is meestal narigheid. Oorlog, moord, recessie, terreur, aardbevingen, een kernramp, Berlusconi. Als onze (informatieve) wereld wat kleiner was, dan konden we het zo erg niet bedenken. Maar ik lig er niet wakker van, want dan zou ik geen nacht meer slapen. Vannacht lag ik wel wakker van het nieuws, voor het eerst. Er spookte een mooie, zwarte kop door mijn hoofd. Die van een Limburgse jongen van 18 jaar, die geacht wordt volwassen genoeg te zijn om het voortaan in Angola te redden.
        Leers maakt een hele grote fout. Hij hecht niet aan de mens, maar aan wetten en regels. Wetten en regels, die hij en zijn voorganger in een eerder stadium aan hun laars lapten. Want aan de internationale rechten van het kind werd, toen Mauro nog geen 18 was, volkomen voorbij gegaan. Nu kunnen deze rechten niet meer worden toegepast, maar dat falend optreden zou alsnog moeten worden rechtgezet. Afgezien daarvan dienen wetten om de mens te beschermen, niet om ze kapot te maken. En dan bestaat er nog zoiets als 'uitzonderingen bevestigen de regel'.

        76% Van de CDA kiezers en zelfs 59% van de PVV kiezers vindt dat Mauro moet blijven. Niet dat mij dat enigszins interesseert, want de mening van anderen is in dit geval voor mij niet relevant, maar het zou voor Leers een boodschap moeten zijn. Ook die gaat volledig aan hem voorbij. Leers is vast van plan om een jonge knul en zijn gezin kapot te maken en mensen levenslang te beschadigen.
        Maar dit verwijt ik iedere politieke partij in Den Haag. De etmalen lange openbare politieke discussie over het lot van Mauro en een herhaling daarvan op het CDA congres van vandaag zijn al desastreus genoeg voor de jongen en zijn familie. Het is een schande, dat dit allemaal mag gebeuren over de hoofden van een aantal mensen heen, die geen vlieg kwaad hebben gedaan. Een jongetje van 9 jaar werd ooit door zijn moeder in een vliegtuig gezet en moet van háár actie 8 jaar later nog de consequenties ondervinden, alsof hij een misdadiger is. Aan dat spel had de hele politiek niet mee mogen doen. Dan waren er wel andere middelen geweest, zoals een motie van afkeuring of van wantrouwen. Voor die laatste komt Leers naar mijn mening sowieso al enige tijd in aanmerking.
        Ik hoop vurig, dat het CDA congres zal besluiten Mauro te laten blijven. Vervolgens hoop ik, dat dit tot een flinke kabinetscrisis zal leiden, met de val tot gevolg. Dat gun ik Mauro nou écht: de Nederlandse geschiedenisboeken ingaan als de held die deze wanstaltige gedoogcoalitie om zeep bracht!
        Mauro, iedereen is in gedachten bij je en wenst je al het goede van dit kneuterland!

No comments:

Post a Comment