15.4.13

Wijkplatform Driehuis


In mijn kleine formaat IJmuider Courant (oh, wat een zegen!) lees ik, dat het wijkplatform Driehuis ermee wil stoppen. Het platform voelt zich in de steek gelaten door de gemeente. Het ontvangt geen informatie meer van de gemeente over plannen in de het dorp. Zijn die er dan? En "Onze adviserende rol heeft nauwelijks zin," meldt het platform.
   Toen ik de politiek in ging, hoorde ik van het wijkplatform Driehuis en omdat ik bewoner ben van dat dorp, leek het me een goede zaak de vergaderingen te bezoeken. Als er acht man aanwezig waren, dan was het veel. Ik leerde de heer en mevrouw Beskers kennen (de een voorzitter, de ander secretaris, maar ik weet niet meer hoe om), de bakker en nog een paar mensen. In namen ben ik ontzettend slecht. Tijdens een van de vergaderingen vroeg ik, of de aanwezigen er problemen mee hadden, dat ik raadslid ben. Dat werd ontkent, maar hoe ik ook trok en zeurde, ik kreeg nooit een uitnodiging en nooit de verslagen van de vorige vergadering. Misschien dat ze me toch liever kwijt dan rijk waren, dus ik besloot na een x aantal vergaderingen niet meer te gaan.
   Met enige gemak levert het wijkplatform kritiek op de gemeente, maar zelf is het niet onschendbaar. Ik heb lang nagedacht over wijkplatforms en specifiek over 'het mijne'. Er klopt iets niet. Begeef ik me nu op glad ijs? Ik denk het wel, want wijkplatforms zijn heilig in deze gemeente, maar het moet toch gezegd.
   Een wijkplatform is een orgaan, waar mensen uit de wijk bijeen kunnen komen om hun vreugde en verdriet  over de wijk te uiten. Zij kunnen zaken aandragen, die zij graag verbeterd of veranderd willen zien, maar ook kunnen zij hun mening geven over plannen, die de gemeente binnen de wijk voor heeft. Een schoon voorbeeld is het HOV, dat ooit over de vroegere spoorbaan door Driehuis zal rijden. Een x aantal inwoners is daartegen en een x aantal is daar voor. Het wijkplatform Driehuis heeft, laat ik uitgaan van een man of acht, besloten tegen te zijn. Hû? Ja, het wijkplatform, vertegenwoordiger van 'alle' Driehuizenaren is tegen. En hier begint iets niet te kloppen. Een wijkplatform is een overleg orgaan, niet een politieke partij, die kleur kiest of kleur bepaalt. Een andere bijkomstigheid is, dat het heel veel inwoners van Driehuis een zorg zal zijn, dat hele wijkplatform. Als zij iets te klagen, te melden of te vragen hebben, kunnen zij rechtstreeks bij de gemeente terecht en hoeven zich niet te laten vertegenwoordigen door het wpf. Wpfs en burgers hebben dezelfde rechten.
   We weten allemaal, dat veranderingen in je achtertuin niet gelukkig maken, maar we weten ook, dat bepaalde ontwikkelingen nodig zijn. Met het 'not in my backyard' principe kunnen we Nederland wel sluiten. Wijkplatform Driehuis (en ook de Dorpsraad Driehuis) heeft zich opgeworpen als actiegroep tegen het HOV, maar alle mensen die thuis op hun bank bleven zitten en het kennelijk een worst was, werden daarmee niet vertegenwoordigd.


   Kortom: een wijkplatform moet geen kleur hebben, geen standpunt innemen en volledige informatie verschaffen. Die informatie kan het ook zelf inwinnen. Tal van zaken liggen ter inzage op het stadhuis (en nu op de tijdelijke locatie). Met volledige informatie bedoel ik dan niet '3 minuten tijdwinst voor 70 mln', maar écht het volledige verhaal. Daarbij hoort ook een visie, de toekomst, het milieu en nog veel meer zaken, die een rol spelen in de besluitvorming.
   Het wpf Driehuis werd niet overdonderd met bezoekers (het leek wel een lokale politieke ledenvergadering). Dat is sneu, maar kennelijk boeit zo'n overleg orgaan niet. Kennelijk is de burger capabel genoeg om zichzelf te vertegenwoordigen. Kennelijk heeft de burger het advies van het wpf niet nodig. Alvorens kritiek te leveren op de gemeente, moet eerst de hand in eigen boezem worden gestoken. Een advies van een wpf is leuk, maar dan moet het wel degelijk zijn, doordacht, onafhankelijk, en niet gestoeld op de emotie van een paar fervente tegenstanders die hun gelijk willen krijgen. Velsen heeft 67.000 inwoners, waarvan er zich nog geen procent laat horen, maar die groep bepaalt wel de tendens in de media. Ik denk te mogen stellen, dat de gemeente het helemaal zo gek nog niet doet.

No comments:

Post a Comment